Kolor liturgiczny

Kolor liturgiczny

Kolor szat liturgicznych nie jest przypadkowy. Ma on swoją wymowę.

Początkowo w liturgii stosowano je swobodnie, z pierwszymi regułami pod tym względem spotykamy się w IX wieku W XII wieku w Rzymie ustalił się pewien kanon kolorów liturgicznych. Na początku XIII w. zestaw barw liturgicznych opisał Innocenty III (+ 1216) i od tego czasu nie było większych zmian w doborze kolorów wraz z ich symboliką, jak świadczy mszał świętego Piusa V (+ 1572). Również w mszale Pawła VI (+ 1978) czytamy: „Co do kolorów szat liturgicznych należy zachować tradycję” (OWMR 308).

W tradycji każdy kolor ma swoją symbolikę:

  • Biały — zawsze symbolizował światło, czystość, radość, świąteczny nastrój. Stąd kolor ten stosowano w obchodach liturgicznych o charakterze radosnym: Boże Narodzenie, Zmartwychwstanie Pańskie, święta Pańskie (nie związane z Jego męką), Matki Bożej i innych świętych niebędących męczennikami, a także: Uroczystość Wszystkich Świętych (11 listopada), św. Jana Chrzciciela (24 czerwca) i inne.
  • Czerwony — to znak krwi, męczeństwa, a także ognistych języków, pod postaciami których Duch Święty zstąpił na Apostołów we Wieczerniku w dniu Pięćdziesiątnicy. Stąd używa się go właśnie w uroczystość Zesłania Ducha Świętego, a także w obchody ku czci świętych męczenników oraz święta Pańskie związane z Jego męką (Wielki Piątek, Niedziela Palmowa). Tego koloru szat używa się również we Mszy pogrzebowej Papieża.
  • Zielony — zwykle symbolizuje nadzieję, odrodzenie, młodość i sprawiedliwość. Stosuje się go w niedziele i w dni powszednie okresu zwykłego w ciągu roku.
  • Fioletowy — kolor stosowany pierwotnie zamiast czarnego, który był znakiem żałoby i pokuty. Oprócz tych postaw, kolor fioletowy symbolizował ponadto skruchę, pokorę oraz godność (np. strój biskupa czy prałata). Ostatnia reforma liturgiczna powróciła do starej tradycji i koloru fioletowego można używać zamiast czarnego. Fioletowy kolor używany jest zatem w Adwencie, Wielkim Poście i w liturgii żałobnej.
  • Różowy — można go używać w III Niedzielę Adwentu (Gaudete) i IV Niedzielę Wielkiego Postu (Laetare)
  • Czarny – można go używać w Mszy za zmarłych.

Welon kielichowy zawsze może być biały. Na temat znaczenia barw w liturgii czytamy w mszale Pawła VI: „rozmaitość kolorów szat liturgicznych ma uzewnętrzniać charakter sprawowanych misteriów wiary, a także ideę rozwoju życia chrześcijańskiego w ciągu roku liturgicznego” (nr 307).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *